Konsulting

Jag ser konsultens roll som en som tillför, omsätter, tillämpar eller sammanställer kunskap som inte finns lätt tillgänglig för kunden. Detta kan ske under två hattar – expertkonsultens, som bara tillför kunskapen och i någon mån tillämpar den i situationen, respektive processkonsultens, som medvetet arbetar med process för att kunden själv ska aktivt vinna kunskap och utvidga sin förmåga att hantera sin situation.

Att jobba med utveckling och förändring innebär att kunna bära båda hattarna och veta när man ska växla. Ibland måste man bli expertkonsult, men väldigt ofta måste detta kompletteras med ren processkonsulting – det är kundens lärande och lärprocess som står i centrum.

En viktig uppgift för utvecklingskonsulter med min inriktning är att skapa bra grund för förändringsarbete genom situationsanalys, scenariotekniker och andra övningar med ledningsgrupper, och utformandet av strategier, tydligt formulerade affärsidéer och policies etc. I större företag kan en kompetensanalys, parad med bra strategiarbete ge en grund av helt annan kvalitet än vad som är gängse inför expansion och nyanställningar. Den kan kombineras med de betydlgt vanligare marknadsanalyserna för att ge fast grund att stå på.

Förberedande för allt utvecklingsarbete är att försöka förstå vad förändring egentligen är. Förändringsprocesser, olika faser med relaterade typiska beteenden, effekter av olämpligt genomfört förändringsarbete – det finns mycket av kunskap och erfarenheter för att ett planerat medvetet förändringsarbete ska bli effektivt och lyckat. I dessa sammanhang har systemtänkande en stor plats. Detta är mycket viktigt om typen av frågor och strategier handlar om företagets miljöprofil, om hållbarhet och samhällsansvarsfrågorna (CSR), eller om företaget vill arbeta på flera marknader – när komplexiteten ökar blir den allmänna systemteorins synsätt viktiga för att behålla greppet om saken.

I de konsultinsatser som görs under innoAction, med syfte till kreativ förändring, ingår inte sällan olika former av personalutveckling, utbildning, kompetensutveckling, ofta ”från ax till limpa”, dvs. från behovsinventering via programdesign till genomförande i olika konstellationer. Detta har varit en stor del av tidigare uppdrag och jag har erfarenhet från ett flertal branscher och olika organisationstyper.

En särskild inriktning inom dessa aktiviteter är utveckling av ledarskap och ledare. Det är centralt idag att denna utvecling påbörjas tidigt och att insatser görs redan för att stödja och utveckla blivande ledare – innan de har format och konsoliderat direkt olämpliga beteenden, något som lätt inträffar om man konfronteras oförberedd med ledaruppgifter.

Men här kan också ingå vägledning/coaching, mentorskap, dvs. stöd på individnivå, även om former också finns för individuellt stöd och personutveckling i mindre grupper.

Kulturmöten och kulturöverbryggning blir viktigare för varje dag, inte minst vid företagssammanslagningar och här kan det handla om nationella kulturer, företagskultur och olika gruppkulturer, där man får arbeta mycket interaktivt och lyhört, men där kunskap om kultur som sådan är viktig för framgång. Vad gäller nationella kulturer finns stor erfarenhet för svensk/finsk samverkan, men även av t.ex. arabisk kultur och mötet med ”väst”.

Stöd och konflikthantering kan bli en del i vissa faser i förändringsarbete, men det kan också vara hela uppdraget. Jag har även erfarenhet av att arbeta med mobbning och andra negativa gruppfenomen och möjlig ”gruppläkning” efter sådana för flera traumatiska skeenden.

Men gruppen kan även vara den enhet där särskild utveckling sker och som sådan den kanske effektivaste formen. Jag har arbetast mycket med att leda gruppsamtal och grupputveckling på olika nivåer. Men man kan också bilda grupper för ganska temporära syften (problemlösning) eller mer långsiktiga (ytveckling), där en grupp inte är ”naturlig” i kundföretaget. Den senare kategorin kan vara rena utvecklingsgrupper, antingen i projektform eller endast för deltagarnas egna förkovran.

Beroende på uppdragets omfattning genomförs insatser med en eller flera personer. (Se avsnittet om ”Nätverk – leverantörssamverkan” under Företaget/innoAction.)