Företaget

Företaget – formellt

Företaget, formellt registrerat hos Bolagsverket, heter ”B Johnsson Konsult – organisationsutveckling”. Inte särskilt spännande – det behövs en F-skattesedel och en identitet som bokför sina ekonomiska mellanhavanden och betalar skatt. Jag har agerat genom denna firma alltsedan jag 1991 slutade på Nokia Data.

innoAction

Spännande är i stället varumärket innoAction, som naturligtvis står för innovativ handling.

Kreativa människor är första förutsättningen för innovation, men det krävs mer än mänsklig kreativitet för att ett företag ska vara innovativt, och det krävs ytterligare vissa saker för att ett innovativt företag verkligen ska presentera innovationer för världen, marknaden, kunden. InnoAction står för tillförsel av de kundprocesser som utvecklar någon av eller alla dessa tre nivåer.

Det kan också uttryckas som tre organisationsnivåer som innoAction har som målmiljöer: individ, grupp (företag), samhälle (marknad). Jag har erfarenhet av alla tre, tillräckligt för att välja kompetenta medarbetare när min egen kropp är för tunn. Då, i samverkan med andra, gäller verkligen varumärket innoAction.

Symbol för hela människan

Logotypen innoAction (se ovan) presenteras symboliskt i två ”våningar” eller nivåer. De representerar människans två nivåer – kropp/personlighet och själslivet.
innoAction står på individnivå för den hela människan, för det är den hela individen som är sant kreativ – att få tanke, känsla, handling och vilja (motivation) att samspela på ett bra sätt. Dessutom att göra det med distans till/perspektiv på sig själv och vara väl anknuten till situationen, människorna, omgivningen.

”inno” i översta nivån står alltså för människans själsliv – den del av oss som har överblick och distans, som ser vår roll i ett större sammanhang. Vår delaktighet i ett större skeende. Det är här våra liv finner mening. Det är också den del av oss som är ständigt flödande kreativ, men inte isolerat utan i ett sammanhang.

”Action” står för den handlande individen med god samverkan mellan tanke, känsla, handling. Det är inte svårt att övertyga om att det är först när detta samspel fungerar tillräckligt bra i förhållande till rollen, som individernas bidrag i våra företag/organisationer höjer helhetens prestation.

Det ovan sagda gäller förstås på varje nivå av mänsklig organisation, för det låter sig göra att prata om gruppsjälen eller företagets själ också – och dessa nivåer är viktiga.

Nätverk – leverantörssamverkan

innoAction står också för samverkan på leverantörssidan. Min egen kompetens får du en bild av genom att titta på dessa sidor. Jag är ganska bred. Men ofta saknar jag själv en specifik kompetens som behövs i ett kundprojekt. Då använder jag mitt nätverk.

Som oberoende konsult går jag ofta in i samarbete (konsortier) med andra konsulter för att kunden ska få den kompetensprofil som behövs för ett speciellt kundprojekt. Mitt nätverk är vidsträckt, från terapeuter till teknikutredare, från forskare till praktiker på verkstadsgolvet, från f.d. proffsidrottare till servicefolk. Men för den högre nivån (meningsnivån) också verksamma inom konst, filosofi och andlighet. Men som kund får du allt detta genom en leverantör som tar ansvar för kvalitet och rätt profilering. Något som t.ex. byggbranschen behärskat sedan länge, inga andra jämförelser tillämpliga.

I större kundprojekt uppfylls dessa behov i samverkan mellan flera personer. I mindre projekt, där kanske bara en halvtid för en person räcker, och jag inte själv har rätt profil är jag glad att kunna peka vidare på någon annan i mitt nätverk – sådant är ömsesidigt och ökar flexibiliteten. Det finns bara kundens önskan och problem att lösa; allt som förutsätter en enda, bestämd form för insatsen är sannolikt till hinder.