Ska ett konsultföretag ha en målsättning, eller ska konsulten helt uppfyllas av kundens målsättning?
En intrikat fråga…
Nej, det finns inte den konsult värd namnet som helt kan uppfyllas av kundens målsättning. Det handlar om matchning mellan målsättningar, och lyckad är den kombination mellan kundens förväntningar/mål och konsultens avsikter och förståelse av ett nytt uppdrag, som gör att något nytt uppstår i samarbetet. Något som höjer kundföretagets förmåga och potential.
1. innoActions målsättning är att förändring ska ske hos kundföretaget, som stärker dess förmåga och potential.
Min målsättning är att inblandade personer, inklusive jag själv, ska lära sig något värdefullt nytt och att mognaden ska öka hos dessa.
Den vanligaste situationen i början av ett konsultuppdrag i min bransch är att beställaren har ganska vaga idéer om vad som ska uppnås, men uttrycker behov av någon sort som kräver beteendemässig förändring inom företaget/organisationen. Det är därför det är så viktigt i den inledande fasen att lyssnandet och förståelsen får utrymme. Då kommer också de sanna behoven att styra insatsen, inte några förhoppningar om en snabb anpassning eller ”avlastning” av något slag.
2. innoActions målsättning är att kundens förståelse för sina verkliga behov klargörs initialt.
Min målsättning är att nyckelrelationer för uppdraget ska utveckla en hög kvalitet i kontakten – autentisk kommunikation.
Det är vanligt att projekt inom mitt fackområde tenderar att glida in i ett anpassat, passivt motstånd, så att verklig förändring motverkas. Massor av små förtretligheter adderas till ett kollektivt mostånd när genomförandet breddas. Då är det viktigt att ledningen markerar sin närvaro och fasta övertygelse om förändringens vikt och värde.
3. innoActions målsättning är att förändringskraft ska mobiliseras genom bred medverkan i de förändringar som behövs, så att det är den berörda helheten som rör sig i ny riktning och inte enstaka, isolerade individer. (Detta gäller förstås inte om kunden endast är en person.)
Min målsättning är att gruppens styrka (på godtycklig nivå) ska stärkas och att företaget/organisationen som helhet ska växa i någon bemärkelse som inblandade värderar positivt.