Föredragets innehåll
… se företaget som ett liv, inte som en ägodel
Från industrialismens dagar finns mycket kvar av synsättet att företaget är en tillgång, som en materiell ägodel eller som ett verktyg för någon eller några få, fast ett företag äger alla kännetecken på hur man idag definierar Liv.
Men hur går det om man hanterar liv som en ägodel? Jo, det hämmar den unika formens framväxt och förmågan att få affärsidén att komma till framgångsrikt uttryck. Men framförallt ska hela denna frågeställning sättas i samband med hur våra nya generationer ser på sitt liv och sitt arbete. Hur de ser på sina möjligheter till självförverkligande eller förverkligande av sina ideal. Det finns många av ”den gamla skolan” som inte förstår de nya generationernas sätt att se på sitt arbete, men de kan därmed inte heller räkna med att attrahera dessa personer.
Genom systemsyn och friskt betraktande av begrepp som företagskultur och affärsidé behandlar detta föredrag hur vi kan ändra vår syn på företaget och därigenom hur vi förhåller oss till dess liv, dess ledning, dess delar. Med företaget sett som en organism och om vi organiserar därefter, får vi unikt flexibla företag som bygger på sundare principer än att några få, kanske avlägsna personer, ska tjäna pengar på det. Pengarna/näringen kommer om affärsidén är livskraftig och uttrycks på ett genuint sätt på marknaden. Där kan våra yngre generationer hitta sin plats.